Lando Norris is Formule 1-wereldkampioen 2025 – De commissarissen leggen uit waarom hij ondanks inhalen naast de baan geen straf kreeg
Lando Norris ontliep tijdens de seizoensfinale van het Formule 1-seizoen 2025 in Abu Dhabi een straf voor zijn inhaalmanoeuvre tegen Yuki Tsunoda naast de baan, omdat de wedstrijdcommissarissen tot de conclusie kwamen dat de McLaren-coureur door de Japanner van de baan was geduwd.
Zoals verwacht stelde Red Bull de eerste stint van Tsunoda zo lang mogelijk uit, zodat Tsunoda de McLaren-coureurs na hun eerste pitstops mogelijk zou kunnen hinderen. Op dat moment was de teamgenoot van de Japanner, Max Verstappen, nog in de strijd om de wereldtitel.
Toen Norris Tsunoda inhaalde, reed de Red Bull-coureur slingerend over het rechte stuk tussen bocht 5 en 6 om te voorkomen dat de McLaren zou inhalen. Norris slaagde er toch in om hem in te halen, maar kwam daarbij met alle vier de wielen over de witte lijn aan de linkerkant van de baan.
Onderzoek tegen beide coureurs
Beide incidenten werden vervolgens onderzocht door de wedstrijdleiding: Tsunoda vanwege het verdedigen met meer dan één richtingsverandering, Norris vanwege het verlaten van de baan en het behalen van een voordeel.
Terwijl de Red Bull-coureur een tijdstraf van vijf seconden kreeg, werd de McLaren-coureur vrijgesproken vanwege de onvoorspelbare rijstijl van Tsunoda.
De motivering van het oordeel van de wedstrijdcommissarissen
“De coureur van auto 4 haalde auto 22 buiten de baan in. Dit gebeurde echter omdat de coureur van auto 22 verschillende manoeuvres uitvoerde om zijn positie tegen auto 4 te verdedigen. Als auto 22 deze manoeuvres niet had uitgevoerd, zou auto 4 hebben ingehaald zonder de baan te verlaten. Hij week echter van de baan af om contact met auto 22 te vermijden.”
De commissarissen verwezen daarbij expliciet naar de geldende richtlijnen voor het rijgedrag. Deze stellen dat een auto die wordt verdrongen – wat hier feitelijk het geval was – niet wordt beschouwd als een voertuig dat de tracklimits heeft overschreden.
De conclusie van de commissarissen: “Hoewel de inhaalmanoeuvre technisch gezien naast de baan plaatsvond, hebben we gezien de bovengenoemde omstandigheden besloten geen verdere maatregelen te nemen.”
Een straf zou waarschijnlijk niets hebben veranderd aan de wereldtitel
Norris eindigde de race uiteindelijk op de derde plaats – precies het resultaat dat hij nodig had om zijn eerste wereldtitel veilig te stellen tegen Verstappen en zijn McLaren-teamgenoot Oscar Piastri.
Een hypothetische straf van vijf seconden zou waarschijnlijk toch geen invloed hebben gehad op de uitkomst van de titelstrijd. Bij de finish had Norris een voorsprong van zeven seconden op de vierde plaats van Charles Leclerc in zijn Ferrari, waarmee hij de nodige buffer voor de titel zou hebben gehad.

